ACADEMYADMIN

روش‌های عدم فراموشی مطلب

روش هایی برای عدم فراموشی مطالب 

 ✍️فرآیند درس خواندن شامل چند بخش اصلی است و مطالعه به‌تنهایی نمی‌تواند به یادگیری کامل و به خاطر آوردن مطالب منجر شود. 

در ادامه چند روش برای مبارزه با فراموشی مطالب آمده است:

 

۱- قبل از ورود به کلاس و شروع درس، حتماً به پیش‌خوانی درس جدید اقدام کنید تا با پیش‌زمینه فکری با درس جدید روبه‌رو شوید. 

۲- به‌اندازه‌ای منابعی که می‌خوانید توجه کنید. اگر مطالب پیش‌نیاز اصلی را یاد نگرفته باشید، حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنید بازهم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد؛ مثلاً در درس عربی تا صرف فعل را یاد نگرفته باشید، نمی‌توانید فعل ماضی و مضارع بسازید. پس قبل از یادگیری درس حتماً سعی کنید ضعف خود را در مطالب قبلی مرتبط از بین ببرید.

۳-در کلاس حضور فعال داشته باشید. سؤال بپرسید و تا درس را نفهمیده‌اید از کلاس خارج نشوید. سعی کنید مطالب درسی را سر کلاس یاد بگیرید.

۴- تمرین زیاد حل کنید. تمرین باعث پر شدن شکاف‌های اطلاعاتی در ذهنتان خواهد شد. 

۵-مرور مطالب، کلید رفع فراموشی است. هر شب در برنامه درسی خود مطالب را مرور کنید.

۶- سعی کنید بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنتان ارتباط برقرار کنید تا فراموشی آن‌ها کمتر شود. 

۷ – مطالب یاد گرفته شده را دوباره در نقش معلم تدریس کنید. این تدریس می‌تواند برای یک دوست یا شاگردان فرضی باشد. 

۸ – سعی کنید در زمان یادگیری مطلب تمرکز کامل داشته باشید و عوامل مخل تمرکز را به حداقل برسانید.

۹ – خلاصه‌برداری و یادداشت‌برداری حین مطالعه به رفع فراموشی کمک می‌کند.

۱۰ – تحقیقات نشان داده است روش سؤال گذاری در ابتدای مطالعه نیز به یادآوری مطلب کمک خواهد کرد.

۱۱ – اضطراب، عجله و شتاب در یادگیریِ مطلب باعث فراموشی آن‌ها می‌شود.

۱۲ – همچنین به یاد داشته باشید که اگر مطلبی را یاد گرفتید، یک روز بعد، ۷ روز بعد، یک ماه بعد و ۴ ماه بعد باید آن را مرور کنید تا آن مطلب یک سال در حافظه‌تان تثبیت شود. 

اگر در رشتۀ مورد علاقۀ‌تان پذیرفته نشدید: ناامید نشوید

امروز، اسامی پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آزمون سراسری سال ۹۷ اعلام می‌شود، بدون شک، تعداد قابل توجهی از داوطلبان در رشته محل ایده‌آلشان پذیرفته نمی‌شوند و همچنین داوطلبانی که انتخاب محدودی داشته و فقط رشته‌های ایده‌آلشان را انتخاب کرده‌اند، احتمال دارد که اصلاً در هیچ رشته محلی پذیرفته نشوند. این دسته از دوستان باید مواظب باشند که دچار ناامیدی نشوند؛ زیرا قرار نیست که ما در زندگی فقط به خوشی‌ها تکیه کنیم و انتظار داشته باشیم که همه چیز مطابق میلمان پیش برود. اگر امروز در رشتۀ مورد علاقۀ‌مان پذیرفته نشدیم، این به معنای پایان همه چیز و باختن در زندگی نیست، بلکه به این معناست که ما در این برهه از زمان، به بخشی از اهداف یا آرزوهایمان دست نیافته‌ایم؛ پس به جای آنکه بگویید “من کم آورده‌ام” و خود را در امواج ناامیدی غرق کنید، راه‌های غلبه بر ناامیدی را فرا بگیرید و خود را از بن بست یاس نجات دهید.
در زمان حال زندگی کنید
به جای آنکه دایماً به “ای کاش‌ها”بپردازید و افسوس بخورید یا در رؤیای آینده باشید، در زمان حال و موقعیت کنونی‌تان تمرکز کنید. طی این هفته هر روز به مدت دو ساعت سعی کنید که فقط روی حال تمرکز کنید و در این دو ساعت، هر وقت به چیزی غیر از زمان حال فکر کردید، روی یک برگ کاغذ ضرب در بگذارید. آن‌گاه افکارتان را به هر آنچه که در زمان حال انجام می‌دهید، معطوف کنید. اگر به این نکته فکر می‌کنید که چطور به دوستان و آشنایانتان بگویید که در رشتۀ مورد نظرتان پذیرفته نشدید، روی کاغذ ضرب در بزنید. اگر به این موضوع فکر می‌کنید که اقوامتان دربارۀ شما چه فکر خواهند کرد، روی کاغذ ضرب در بزنید اگر به این نکته فکر می‌کنید که ای کاش سال گذشته کمتر کوتاهی می‌کردید و با جدیت بیشتری درس می‌خواندید، روی کاغذ ضرب در بزنید، و حتی اگر به این موضوع فکر می‌کنید که پس از پایان دو ساعت، چه کاری باید انجام دهید، باز هم روی کاغذ ضرب در بزنید؛ چون شما حق دارید که فقط در زمان حال باقی بمانید ( تنها زمانی که متعلق به شماست و می‌توانید از آن با فعال بودن و تلاش کردن، بهره ببرید). حال لازم است که سعی خود را به کار برید تا هر روز تعداد ضرب درهایی که روی کاغذ می‌زنید، کاهش یابد. در پایان هفته باید در این زمینه پیشرفت داشته باشید؛ اما چرا باید از زمان حال بهره کافی برد؟ زیرا واقعیت غیر قابل انکار این است که هیچ چیز در زندگی جاودانه نیست؛ پس بهترین راه این است که به هر آنچه در زمان حال اتفاق می‌افتد، واکنش نشان دهید، و نه به گذشته فکر کنید و نه غرق آینده‌ای نامعلوم شوید؛ البته این بدان معنا نیست که نباید برای آینده برنامه‌ریزی داشت، بلکه نباید خود را برای حوادث پیش آمده نگران کنید و زجر دهید؛ در واقع لازم است که برای آینده خود به صورت منطقی برنامه‌ریزی کنید، اما از زمان حال نیز لذت ببرید.
از خود سؤال کنید “چه کاری در این شرایط جواب می‌دهد؟”
حتی زمانی که احساس می‌کنید هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید، به دقت فکر کنید. مطمیناً یک راه پیدا می‌کنید که به شما در این زمینه کمک کند. حال چگونه می‌توانید آن را به کار بندید؟ با مطرح کردن این سؤال، خودتان را از دایره منفی‌گرایی‌هایی نظیر “واقعاً ناامید کننده” است، نجات داده‌اید و می‌توانید روی نکات مثبت تمرکز کنید. به این طریق، راهی را پیدا کرده‌اید که شما را به نتیجه می‌رساند و راهی را به شما نشان می‌دهد که بتوانید از ناامیدی‌ها نجات پیدا کنید.
برای مثال، دربارۀ رشته محلی که پذیرفته شدید، بیشتر مطالعه کنید. سراغ استادان و فارغ‌التحصیلان موفق رشته مورد نظر بروید و نقاط اشتراک روحی و شخصیتی خود را با رشته مورد نظر بیابید. گاهی اوقات، شهری که در آن پذیرفته شده‌اید، دارای ویژگی‌ها و امکاناتی است که می‌توانید از آن امکانات بهره ببرید و به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابید.
اگر در هیچ رشته‌ای پذیرفته نشدید و هدف شما شرکت در آزمون سراسری سال آینده است، با در نظر گرفتن اهداف کوچکتر، در به دست آوردن هدف اصلی‌تان کوشا باشید. هر پیروزی کوچکی را که در جهت هدف نهایی‌تان است، به روشی منطقی و پرمعنا جشن بگیرید؛ چرا که در نظر گرفتن اهداف کوچک به عنوان پله‌هایی برای رسیدن به هدف غایی، علاوه بر ایجاد حس تنوع، احساس پیروزی را در شما تشدید می‌کند.
بگذارید مشکلات و موانع، اراده‌تان را تقویت کند
به مشکلات به عنوان دری گشوده در جهت رسیدن به خواسته‌هایتان و هر آنچه که باید به خودتان ثابت کنید، بنگرید. از مواجه شدن با مشکلات خوشحال باشید؛ زیرا بدون آنها چگونه به کمال خواهیم رسید؟
هنگامی که احساس می‌کنید که مشکلاتتان مثل یک درِ چرخان است و مدام رو نشان می‌دهد، از افراد موفقی مثل “توماس ادیسون” الهام بگیرید ؛ افرادی که نامشان همیشه زنده است و با تمام مشکلاتی که داشتند، هرگز تسلیم نشدند. هرگاه از مشکلات سایر افراد آگاه شوید که با تلاش و کوشش و در گذر زمان بر آنها غلبه کرده‌اند، دیدِ بازی نسبت به مشکلات خود خواهید داشت و آنها را مواردی جزیی و رفع شدنی می‌پندارید.
“هیاهو” را کنار بگذارید و ساده سازی را رواج دهید
زمانی که برای حل مشکلی در حال تلاش هستید، ممکن است آن قدر درگیر یافتن راه حل شوید که ناخواسته کارهای جانبی بسیار زیادی را به آن اضافه کنید و با خودتان هم تصور کنید که ممکن است این موارد به شما کمک کنند. اگر نگاهی به سایت‌های اینترنتی انداخته باشید، پر است از تبلیغاتی نظیر “ما ورود شما را به دانشگاه آسان می‌کنیم”، “موفقیت شما در دستان ماست” و … این قبیل موارد، تنها به عنوان هیاهو حساب می‌شوند، و باید بدانید که حتی خواندن آنها هم ممکن است وقت شما را تلف کند. این طور آگهی‌ها فقط وقت شما را تلف کرده و پول‌هایتان را به تاراج می‌برند. آنها هیچ اهمیتی به موفقیت یا شکست شما نمی‌دهند.
البته بیشتر افراد، زمانی که از روند کند کار خود خسته می‌شوند، معمولاً به چنین مواردی روی می‌آورند و به تبلیغاتی نظیر “این همان چیزی است که شما نیاز دارید” و “ما همه چیز را برای شما آسان کرده‌ایم” توجه می‌کنند. اگر آینده نگر باشید، می‌توانید به خوبی پیش‌بینی کنید که اگر یک سال خودتان تلاش کنید، آن وقت، فراتر از تمام این پیشنهادهای گوناگون و فریبنده، منفعت بیشتری عایدتان خواهد شد.
ببینید چه چیزی در زندگی‌تان اولویت دارد، ابتدا همان را انجام دهید. هر کاری که وقت و هزینه شما را تلف می‌کند و هیچ حاصلی برایتان در بر ندارد، باید از برنامه زندگی‌تان حذف شود.
بیشتر افراد، زمانی که از روند کند کار خود خسته می‌شوند، به تبلیغاتی نظیر “این همان چیزی است که شما نیاز دارید” و “ما همه چیز را برای شما آسان کرده‌ایم” توجه می‌کنند، اما اگر یک سال خودتان تلاش کنید، آن وقت، فراتر از تمام این پیشنهادهای گوناگون و فریبنده، منفعت بیشتری عایدتان خواهد شد

دربارۀ رشته محلی که پذیرفته شدید، بیشتر مطالعه کنید. سراغ استادان و فارغ‌التحصیلان موفق رشته مورد نظر بروید و نقاط اشتراک روحی و شخصیتی خود را با رشته مورد نظر بیابید. گاهی اوقات، شهری که در آن پذیرفته شده‌اید، دارای ویژگی‌ها و امکاناتی است که می‌توانید از آن امکانات بهره ببرید و به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابید .

اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۷ از ساعت ۱۸ امروز

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج کنکور سراسری ۹۷ تا ساعت ۱۸ امروز ۲۰ شهریور ماه ۹۷ اعلام می شود. تعداد ۴۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر قبول شده اند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نتایج نهایی پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تا ساعت ۱۸ امروز ۲۰ شهریور ماه ۹۷ اعلام می شود.

وی افزود: فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی ۴۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر در رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و دانشگاه فرهنگیان) آزمون سراسری ۹۷ از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org اعلام می‌شود.

به گزارش مهر، آزمون سراسری سال ۹۷ در روزهای ۷ و ۸ تیرماه ۹۷ برگزار شد و از تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۳ نفر که در جلسه آزمون حاضر بودند تعداد ۹۱۰ هزار و ۵۶۳ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد بیش از ۵۴۸ هزار نفر انتخاب رشته کرده اند.

سه قانون مهم برای موفقیت در سال کنکور

یک معجزه! ما در عصر طلایی به دنیا آمده ایم و  زندگی میکنیم…

هرگز در طول تاریخ رسیدن شمار زیادی از مردم به اهدافشان تا این حد امکان پذیر نبوده و فرد در صورتی به هدفش میرسید که سالها تلاش میکرد ، سختی های بسیاری را پشت سر میگذاشت و برای هر گام زمان بسیاری را صرف میکرد. افراد و سازمان های زیادی راهکارهای فریبنده و تکنیک های خاصی را برای رسیدن ، ارائه داده اند. اگر همان کارهایی که افراد موفق انجام میدهند ، بارها و بارها انجام دهید ، هیچ مانعی برای رسیدن شما به نتایج مشابه وجود نخواهد داشت و بالعکس اگر کارهایی که افراد موفق انجام میدهند را دنبال نکنید ، هیچ عاملی به کمکتان نمی آید.

بزرگترین کشف در تاریخ بشر این است که اندیشه ، علت و شرایط معلول است. اگر بخواهید بدانید در درون یک شخص چه میگذرد کافیست ببینید در دنیای خارج چه اتفاقاتی برایش روی  میدهد و این قانون مطابقت ( دنیای بیرون ، نشان دهنده دنیای درون شماست) غیر قابل نقض است.

حتما شنیده اید که برای رسیدن به هدفتان باید ملزوماتش را داشته باشید. بسیار خوب ، امروز مرز بزرگ ،فضای بیرونی نیست ، بلکه با توجه به شناخت و درک قدرت شگفت انگیز ذهن ، قضای درونیست.

شما در خصوص مقصدتان تصمیم گرفته و آماده اید . حال آماده انجام مهمترین مرحله اید : برخاستن و برداشتن گام اول بدون اینکه تضمینی برای موفقیت وجود داشته باشد…

حال این نقطه عطف زندگی شما و یا هر فرد موفقیست. شروع صد در صدی. تصور کنید در هنگام پرواز یک هواپیما از روی باند ، خلبان به جای اینکه از صد در صد سرعت استفاده کند ، از هشتاد درصد قدرت موتور بهره گیرد! چه اتفاقی می افتد؟! شروعی وجود نخواهد داشت.

مهم نیست که صد در صد شما چقدر است ، مهم استفاده از تمام توان برای شروع است. تفاوت انسان با هواپیما قابلیت ارتقا در مرحله به مرحله مسیر است. تصمیم بگیرید ، بدون فکر به نشدن ها به جلو حرکت کنید و به هدفتان نزدیک شوید.

لازمه رسیدن به هدف نهایی بعد از شروع صد در صدی  انتخاب  مسیر مناسب ، تقسیم انرژی برای کل مسیر و داشتن نقشه ای شفاف است. استمرار و برنامه ریزی تنها شرط ماندگاری در مسیر محسوب میشود. قواعد حرکت در مسیر در این مجموعه به اختصار بیان شده . گام به گام و با اعتماد به نفس بالا و امید به خدا در مسیر پیش بروید و ایمان داشته باشید که به اندازه تلاشتان تقدیر برای شما کامیابی خواهد نوشت…

اگر همواره مانند گذشتگان بیاندیشید به همان چیزهایی دست میاببیم که در حال حاضر صاحب آنها هستیم .در حالیکه موفقیت یا عدم موفقیت محصول اهداف و روش های هر شخص است .

موفقیت نتیجه درس گرفتن از گذشته برای کسب تجربه ، استفاده بهینه از زمان حال و برنامه ریزی برای آینده بر اساس تجربیات گذشتگان وتوان زمان حال خودمان است .

 

قانون اول (مسیر): حتی قبل از انتخاب نتیجه مسیر را بشناسید .از اساتید و دانشجویان سال گذشته بپرسید. باید ۷ استراتژی مختلف و ۷ سبک متنوع برنامه ریزی و پیشروی برای آنها داشته باشید. اگر متفاوت عمل کنید، متفاوت نتیجه میگیرید…

۱)تابستان تا مهر ماه

۲)مهر ماه تا امتحانات ترم اول

۳)ایام امتحانات تا عید

۴) ایام عید و دوران طلایی

۵)عید تا امتحانات ترم۲

۶) ایام امتحانات

۷)ایستگاه آخر و ایام جمعبندی

برای حل مسئله صورت آنرا تفکیک و بنا به شناخت از خودتان بهترین روش را در هر کدام از ۷ قسمت انتخاب کنید .برای حل مسئله آفت ها را بشناسید و مراقب باشید در گیر اشتباهات قدیمی و تکراری نشوید چون ۹۰% رقبای شما میشوند .

 

قانون دوم (برنامه ریزی): روش های برنامه ریزی مانند روش های درمان سلیقه ای است .اصلا تصور نکنید اگر نتوانستید با متد مشاور یا موسسه ای خود را تطبیق دهید شما شکست خواهید خورد !

آزمون و خطا را در تابستان انجام دهید و روش و الگویی را انخاب کنید که در غالب آن به راحتی نتیجه میگیرید . فریب تبلیغات یا قدمت را نخورید ! گاهی معجزه خلاقیت در یک غالب برنامه ریزی حتی مجال رغابت به روش های کهنه و قدیمی موسسات را نمیدهد و بهترین برنامه پیش بینی تمام این مراحل ۷ گانه را برای شما انجام داده است

 

قانون سوم ( انگیزش فردی ): شمابرای طی مسیر نیاز به انرژی خواهید داشت . به دنبال این انرژی در درون خود باشید .هدفی انتخاب کنید و به هدف خود فکر کنید و تصور کنید و از تصور رسیدن به آن انرژی بگیرید .کارنامه های پذیرفته شدگان را بررسی کنید .از کارنامه ها در صد های واقعی را ببینید.

اگر دانش آموزی مصمم باشد، نیازی به…

گفت و گو با علی براتی، رتبۀ ۱ کشوری تجربی۹۷:

اگر دانش آموزی مصمم باشد، نیازی به امکانات عجیب و غریب ندارد
این روزها بسیاری از مؤسسه‌های آموزشی و انتشارات مختلف به سراغ دارندگان رتبه‌های تک رقمی می‌روند و با تبلیغ‌های رنگارنگ خود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی، اعلام می‌کنند که داوطلب مورد نظر فقط به یاری کتاب‌ها، کلاس‌ها ، معلم‌ها یا مشاوران آنها موفق به کسب رتبۀ مورد نظر شده‌اند!!
از همین رو، بر آن شدیم تا با آقای علی براتی، دارنده رتبۀ یک کشوری در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری سال ۹۷ ، گفت و گویی داشته باشیم. از او خواستیم که دربارۀ نحوۀ مطالعه‌اش و نکات دیگری که برای داوطلبان آزمون سراسری مهم است، سخن بگوید. با تشکر از همکاری آقای براتی ، نظر شما را به پاسخ‌های این داوطلب کوشا و توانمند قوچانی جلب می‌کنیم.
نحوۀ مطالعۀ دروس مختلف برای آزمون سراسری
ادبیات
علی براتی: ادبیات را به صورت موضوعی مطالعه می‌کردم؛ یعنی شش مبحث اصلی ادبیات شامل: قرابت مفهومی، زبان فارسی، آرایه‌ها، لغات، تاریخ ادبیات و املا را به صورت تفکیک شده می‌خواندم و تست می‌زدم؛ البته مباحثی مثل لغت و تاریخ ادبیات را بسیار مرور می‌کردم تا در خاطرم بماند؛ برای مثال، شاید بعضی از لغات را ۱۰ یا ۱۲ بار خوانده باشم. برای مابقی مباحث نیز بیشتر تست می‌زدم تا مطالعه کنم؛ چون معتقدم که با تست زدن، لِم سؤال دست داوطلب می‌آید .در کل به طور میانگین روزی یک ساعت برای مطالعۀ ادبیات وقت می‌گذاشتم.
عربی
علی براتی: تلاش می‌کردم تا از روی کتاب درسی مطالب را یاد بگیرم و بعد با توجه به آموخته‌هایم و تکنیک‌های تست زنی، تست بزنم؛ برای مثال، خیلی وقت‌ها در سؤال‌های ترجمه، بررسی کل سؤال لازم نیست و با ترجمۀ فعل و توجه به نوع ضمیر به کار رفته یا جمع و مفرد بودن کلمه، می‌توان به پاسخ صحیح رسید.
به نظر من اگر قواعد و اصول عربی را یاد بگیری، فراموش نخواهی کرد. برای همین، وقت کمتری به این درس اختصاص می‌دادم و در هفته به طور میانگین چهار ساعت برای درس عربی وقت می‌گذاشتم.
معارف اسلامی
علی براتی: فراگیری معارف اسلامی نیاز به تکرار بسیار دارد. باید به آیه‌های قرآنی که در کتاب درسی آمده است، مسلط بود و آنها را حفظ کرد. به همین دلیل، مطالعۀ آن، زمان بر است و باید مطالب را بارها مطالعه نمود تا به درصد مطلوبی دست یافت .خود من حجم زیادی از مطالعۀ دروس عمومی‌ام را به مطالعۀ معارف اسلامی اختصاص می‌دادم؛ شاید به این دلیل که در این درس، مطالعۀ کتاب درسی، مهم‌تر از تست‌زنی است.
 
زبان خارجی
علی براتی: زبان انگلیسی‌ام چندان خوب نبود و در آزمون‌های آزمایشی جزو درصدهای پایینم بود، اما با مطالعه و تکرار، توانستم ضعفم را رفع کنم. برای توانمند شدن در این درس، متن کتاب درسی را روزنامه‌وار می‌خواندم تا بفهمم که موضوع آن چیست و شمای کلی درس دستم بیاید. از کتاب‌های کمک آموزشی نیز برای مسلط شدن بر قواعد و فراگیری نحوۀ تست‌زنی در این درس استفاده می‌کردم؛ مثلاً برای تسلط بر درک مطلب، که در کنکور هشت سؤال از آن می‌آید، متن‌های درک مطلب زیادی را مطالعه می‌کردم تا بتوانم هر درک مطلبی را با وجود کلمات جدید و ناشناخته پاسخگو باشم. به داوطلبان پیشنهاد می‌دهم برای اینکه معنی لغات را فراموش نکنند، معنی آنها را در قالب جمله فرا بگیرند. برای این درس نیز حدوداً چهار ساعت در هفته وقت می‌گذاشتم.
زمین‌شناسی
علی براتی: درس زمین‌شناسی در زیر گروه یک علوم تجربی ضریب ندارد. برای همین وقت کمی را به آن اختصاص می‌دادم؛ در واقع فقط هفته‌ای یک ساعت یا حتی کمتر از آن برای این درس تست می‌زدم.
ریاضی و فیزیک
علی براتی: دروس ریاضی و فیزیک برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است . من سعی کردم که اول این دروس را سر کلاس و با مطالعۀ درس نامۀ کتاب یاد بگیرم و سپس با تست و تمرین زیاد به آنها مسلط شوم؛ البته در هر دو درس، وقت زیادی برای مطالعه نمی‌گذاشتم و بیشتر تست می‌زدم. من به طور ذاتی در هر دو درس توانمند بودم؛ با این همه، برای هر یک به طور متوسط هفته‌ای شش یا هفت ساعت وقت می‌گذاشتم.
زیست‌شناسی
علی براتی: کتاب زیست‌شناسی را باید بسیار مطالعه کرد و به متن آن کاملاً مسلط شد. در ضمن تست هم باید زیاد حل کرد. خود من برای این درس، تست زیادی از انتشارات مختلف می‌زدم و برای تست زدن هم نگاهم به تست‌های دشوار بود و به این فکر نمی‌کردم که شبیه این سؤال تا حالا در آزمون سراسری داده نشده است؛ چون شاید طراحان آزمون سراسری امسال، سؤال متفاوتی می‌دادند که همین طور نیز شد و سؤال‌های زیست‌شناسی امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته، تا حدودی متفاوت بود.
در کل بیشترین ساعت مطالعۀ من به درس زیست‌شناسی تعلق داشت. برای روزهای تعطیل حداقل سه ساعت زیست‌شناسی می‌خواندم و در کل به طور میانگین هفته‌ای ۲۰ساعت به مطالعۀ زیست‌شناسی اختصاص می‌دادم.
شیمی                                                        
علی براتی: تلاش می‌کردم به خود کتاب درسی کاملاً مسلط شوم تا بتوانم به سؤال‌هایی که به حفظیات شیمی مربوط می‌شود پاسخ بدهم. برای بخش محاسبات نیز زیاد تمرین کردم و با تمرین زیاد، محاسباتم قوی شد. بعضی از سؤال‌های این درس نیز نه حفظی است نه محاسباتی، و برای پاسخ به این سؤال‌ها باید مفاهیم دروس شیمی را کاملاً فهمید و دانست که هدف از طرح این مطلب در کتاب درسی چیست و چه فایده‌ای دارد؛ برای مثال، من سعی می‌کردم که یک واکنش شیمیایی را در ذهنم تجسم کنم: اینکه فرضاً وقتی یک مولکول با مولکول دیگر برخورد می‌کند چه اتفاقی می‌افتد. به یاری این تحلیل، راحت‌تر از پس سؤال‌های شیمی بر می‌آمدم. برای شیمی نیز بعد از زیست‌شناسی، بیش از سایر درس‌ها وقت می‌گذاشتم. حدوداً ۱۰ ساعت در هفته درس می‌خواندم.
البته باید بگویم که ساعت‌های ذکر شده برای زمانی بود که تعطیل بودیم و مدرسه نداشتیم، اما در دوران مدرسه، به غیر از روزهای تعطیل، شش یا هفت ساعت مطالعه می‌کردم.
تابستان قبل از سال چهارم
علی براتی: تابستان مدرسه نمی‌رفتم و با برنامۀ آزمون‌های آزمایشی مطالعه می‌کردم. مباحث مورد مطالعه‌ام نیز دروس پایه بود؛ یعنی سعی می‌کردم که نقاط ضعفم را در دروس سال دوم و سوم ترمیم کنم و روزانه بین هفت تا هشت ساعت مطالعه می‌کردم.
تعطیلات نوروز
علی براتی: می‌دانستم که اگر از این ایام خوب استفاده کنم و برنامه مطالعاتی دقیقی داشته باشم، می‌توانم از خیلی از داوطلبان که در این ایام مطالعه نمی‌کنند، جلو بزنم و خودم را بالا بکشم. برای همین طبق برنامه آزمون‌های آزمایشی درس می‌خواندم و به جمع‌بندی دروس پایه و مطالعۀ مباحث نیمسال اول سال چهارم می‌پرداختم. لازم است بگویم که برخلاف عده‌ای که می‌گویند باید اسفندماه تمام درس‌ها را خواند و به پایان رساند، من اواسط اردیبهشت به طور کامل درس‌هایم تمام شد و به جمع‌بندی جامع درس‌ها رسیدم.
یک روز قبل از کنکور
علی براتی: صبح قبل از کنکور، حدود یک یا دو ساعت معارف اسلامی خواندم و روی مباحثی که کمتر مطالعه کرده بودم، تمرکز کردم. بعد مباحث مشترک سؤال‌های کنکور ریاضی را حل کردم و غروب هم همراه خانواده بیرون رفتم و در نهایت به خانه برگشتم و به موقع خوابیدم.
ماشین حساب
علی براتی: مسایل را ذهنی یا با کاغذ حل می‌کردم و اصلاً از ماشین حساب استفاده نمی‌کردم؛ چون در جلسۀ آزمون نمی‌شود از ماشین حساب استفاده نمود.
اضطراب
علی براتی: مواردی که رتبه‌ام در آزمون‌های آزمایشی خوب نمی‌شد و نتیجۀ مورد نظرم را نمی‌گرفتم، گاه نگران می‌شدم، اما می‌دانستم که اگر این نگرانی ادامه داشته باشد، مطالعه‌ام مختل خواهد شد و وضعیت بدتری پیدا خواهم کرد. به همین منظور، برای خودم استنتاج می‌کردم که اگر قرار باشد استرس داشته باشم، آزمون بعدی‌ام بدتر می‌شود؛ پس بهتر است که به جای نگرانی، به فکر رفع مشکل و جبران آن باشم.
رقابت
علی براتی: رقابت خاصی با کسی نداشتم؛ البته با یکی از همکلاسی‌هایم که رتبه ۱۴ کشوری شده است، دوست بودم و با هم نکات درسی را مرور می‌کردیم و اگر یکی از ما به نکته درسی جدیدی پی می‌برد، آن نکته را  به دیگری می‌گفت. در واقع هر دوی ما سعی می‌کردیم که به یاری هم، بهتر از قبلمان بشویم و همین امر در موفقیت هر دوی ما نقش داشت؛ اما رقابت خاصی با یکدیگر نداشتیم.
مشاور
علی براتی: از مشاور استفاده نمی‌کردم و خودم برنامه‌ریزی درسی‌ام را انجام می‌دادم. اگر هم ضعفی داشتم به کمک کتاب‌های کمک آموزشی آن را رفع می‌کردم.
خانواده
علی براتی: خانواده، هم از نظر تامین منابع مطالعاتی و امکانات مورد نیاز و هم آماده کردن محیط روانی مناسب، برای من نقش بسزایی داشتند؛ زمانی که اعتماد به نفسم کم می‌شد یا نگران می‌شدم، به من روحیه می‌دادند. در خانه حتی برادر کوچکترم مراعات حال مرا هنگام تماشاکردن تلویزیون می‌کرد. والدینم نیز در دید و بازدید از اقوام، به شرایط من توجه داشتند و امسال مهمانی رفتن و مهمان آمدن به منزل ما، بسیار کم شده بود.
نیایش
علی براتی: بسیاری از اوقات، پس از نماز یا هر در فرصت دیگری، با خدا حرف می‌زدم و از او برای اینکه یاورم است و در رسیدن به هدفم کمکم می‌کند، تشکر می‌کردم. زمانی هم که نتیجه‌ام بد می‌شد، با پروردگار حرف می‌زدم و به او می‌گفتم که فقط تو می‌توانی کمکم کنی . در کل معتقدم که نیایش در آرامش فرد خیلی مؤثر است؛ اینکه بدانی کسی هست که بسیار قدرتمند است و حواسش به تو هست، و اگر تلاش کنی و به او توکل کنی، کمکت خواهد کرد.
تغذیه
علی براتی: برای صبحانه چیزی پر انرژی مثل کره و مربا می‌خوردم تا انرژی مورد نیازم را در طول روز تامین کند. برای ناهار هم سعی می‌کردم که غذای سنگین نخورم تا دچار خواب آلودگی نشوم و شب‌ها هم غذای سبک می‌خوردم تا خواب راحتی داشته باشم و تقریباً هیچ وقت سراغ فست فودها نمی‌رفتم.
خواب
 علی براتی: در شبانه روز هفت یا هشت ساعت می‌خوابیدم؛ البته سعی کردم که زمان خوابم را کمتر کنم، اما دیدم که وقتی کمتر می‌خوابم، اذیت می‌شوم؛ پس سعی کردم که از وقت بیداری‌ام به خوبی بهره ببرم.
احساس خستگی
علی براتی: هر زمان که درس می‌خواندم، اما به نتیجۀ مورد نظرم نمی‌رسیدم، احساس خستگی می‌کردم؛ اما چون هدف بزرگی داشتم، خستگی را کنار می‌گذاشتم. من معتقدم که برای موفقیت و رسیدن به هدف، باید مسیر سختی را طی کرد، و هر چه هدف بزرگتر باشد، مسیر رسیدن به موفقیت سخت‌تر است.
تلفن همراه
علی براتی: گوشی نداشتم، اما گاهی سراغ کامپیوتر می‌رفتم و به اینترنت هم سری می‌زدم.
تفریح
علی براتی: در این یک سال تفریح خاصی نداشتم. گاهی تلویزیون نگاه می‌کردم و، همان طور که قبلاً اشاره کردم، بعضی از اوقات نیز به اینترنت سر می‌زدم؛ ولی در کل کمتر پیش می‌آمد که وقتم به بطالت هدر برود، و اگر هم زمانی وقتم صرف مطالعه نمی‌شد، بیش از یک یا دو ساعت طول نمی‌کشید..
درصدهای آزمون سراسری
علی براتی: ادبیات: ۷/۹۴ درصد، عربی: ۱۰۰ درصد، معارف: ۸۴ درصد، زبان خارجی: ۴/۸۹ درصد، زمین شناسی: ۲۰ درصد، ریاضی: ۷/۹۶ درصد، زیست‌شناسی: ۷/۹۴ درصد، فیزیک ۱۰۰ درصد، شیمی ۲/۹۲ درصد.
سخن آخر
علی براتی: به نظر من، موفقیت دانش‌آموزان شهرستان‌های کوچک در گروه آزمایشی علوم تجربی، بیانگر آن است که امکانات، نقش کمی در موفقیت داوطلبان دارد و مهم‌ترین امر، تلاش یک داوطلب است. به همین خاطر، اگر دانش‌آموزی مصمم باشد تا به هدف خود برسد، نیازی به امکانات عجیب و غریب مثل معلم پروازی و … نیست.
هر داوطلبی باید هدفش را به دقت مشخص کند و مطابق آن تلاش کند؛ زیرا بدون شک، تلاش و برنامه‌ریزی دارنده رتبۀ یک با ۱۰۰ متفاوت است؛ البته اگر فردی ساعی و مصمم باشد، می‌تواند در گذر زمان، هدفش را متعالی‌تر کند. خود من اوایل می‌خواستم که در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شوم، اما در طی سال چهارم، وقتی دیدم که در آزمون‌های آزمایشی رتبه‌های خوبی کسب می‌کنم، تصمیم گرفتم که رتبۀ تک رقمی بیاورم و در نهایت به خودم گفتم که چرا برای رتبۀ یک درس نخوانم. و برای کسب رتبۀ یک تلاش کردم.
و بالاخره اینکه داوطلبان هیچ وقت ناامید نشوند؛ چون ناامیدی گناه بزرگی است و به شکست منجر خواهد شد.
 
برخلاف عده‌ای که می‌گویند باید اسفند ماه تمام درس‌ها را خواند و به پایان رساند، من اواسط اردیبهشت به طور کامل درس‌هایم تمام شد و به جمع‌بندی جامع درس‌ها رسیدم.
اوایل می‌خواستم که پزشکی دانشگاه تهران قبول شوم، اما در طی سال چهارم، وقتی دیدم که در آزمون‌های آزمایشی رتبه‌های خوبی کسب می‌کنم، تصمیم گرفتم که رتبۀ تک رقمی بیاورم و در نهایت به خودم گفتم که چرا برای رتبۀ یک درس نخوانم.

اگر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی

اگر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی

و گر گویی که نتوانم برو بنشین که نتوانی

قوانین حاکم بر تفکر و اندیشه، یک قانون بسیار ساده و قدرتمند است: «فکر ما، مسیر زندگی ما را معین می کند.»

 

مغز اعجاب انگیز انســان، تصویرسازی های ذهنی را بر اثر تکرار و تمرین به بینش مثبت و منفی دسته بندی می کند؛ مانند سطح لذت، شادی، رضایت و انگیزه.

دانش آموزان مثبت نگر، موفقیت بیش تری نســبت به ســایر افراد دارند؛ ًعموما زیرا در رویارویی با مســئله های آموزشی، با حفظ احســاس ارزشمندی به تجزیه و تحلیل شرایط موجود بر اساس توانایی های خود می پردازند و راه حل مناسبی را برای مدیریت موقعیت ها پیدا می کنند.

البته «قدرت ذهنی» ریشه در «نگرش و تفکر واقع بینانه» دارد؛ یعنی دانش آموزی که خود را با واقعیت همراه می ســازد، از انتظــارات خوش بینانه و غیر واقعی فاصله می گیرد، با قوت ها، ضعف ها و محدودیت ها آشــنا می شود و با خودتنظیمی و ایجاد تفکرات و هیجانات مثبت، به ســوی خلاقیت، ابتــکار و کنجکاوی حرکت می کند. درواقع مهارت مثبت اندیشــی شــامل دور شــدن از افکار منفی، تغییر دادن تصویر ذهنی، قبول مســئولیت، تقویت عزت نفس و خودابرازی مؤثر اســت که سازنده ی هویت مثبت اندیشی است.

همه ی ما توقع داریم رابطــه ی بین متغیرهای مثبت اندیشــی (ابزارها و ًقطعــا مدل ها) و نتیجه ی حاصل، رابطه ای خطی و مســتقیم باشد اما اکثر اوقات این گونه نیســت. گاهی می توان با تفکر مثبت و ایجاد بــاور و تغییری کوچک در انتخاب ها، تأثیــرات عمیقی در نتایج خلق کرده و رابطه ای غیر خطــی و تصاعدی از موفقیت ترسیم کرد.

از همین امروز با پذیرش واقعیت ها و افزایش روحیه ی مثبت اندیشــی به دنبال چرخه ی بهبود مستمر باشید.

* افراد پرانگیزه و سخت کوش را آگاهانه به دایره ی دوستی های تان بیفزایید.

* تئوری بابا (برنامه ریزی، اجرا، بازنگری، اصلاح) در دستور کارتان باشد.

* روش های موفق و نقاط مثبت خود را تکثیر کنید و به درس های دیگر تعمیم دهید.

* با تعیین هدف های قابل اندازه گیری در آزمون ها از ارزیابی به عنوان یادگیری استفاده کنید.

* بدون ترس از نتیجه، برنامه ی راهبردی را پرانرژی و مصمم با دقت اجرا کنید. بی گمان مدیریت مبتنی بر تفکر مثبت، راهگشــای رشــد، شکوفایی و موفقیت خواهد بود.

انتخاب رشته بدون‌ آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تا ۲۰ شهریور ادامه دارد

بر اساس اطلاعات گروه علمی و دانشگاهی ، امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامیگفت: انتخاب رشته بدون‌ آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد و داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه مرکز آزمون انتخاب‌های خود را به ترتیب اولویت ثبت کنند.

وی ادامه داد: همچنین از پایان این هفته داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند در همه گروه‌های آزمایشی دوره‌های بدون آزمون انتخاب رشته کنند.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، چنانچه در زمان ثبت‌نام گزینه علاقه‌مندی به گروه هنر و زبان‌های خارجه را انتخاب کرده‌اند و در آزمون آن نیز شرکت کرده‌اند، از فرصت انتخاب رشته یک یا ۵ گروه آزمایشی بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: داوطلبانی که رشته‌ محل مورد نظر خود را در دفترچه رشته‌های با آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی پیدا نمی‌کنند، توجه داشته باشند پذیرش بخش اعظم رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی است که در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکز آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

شاهانی تاکید کرد: داوطلبان باید ابتدا از وجود رشته‌ محل مورد علاقه خود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اطمینان حاصل کرده، سپس اقدام به پرداخت هزینه دوره مربوطه کنند. این افراد می‌توانند با کد ملی به‌ عنوان نام کاربری و کد شناسه انتخاب رشته (کد هفت‌رقمی) که در انتهای کارنامه سازمان سنجش درج شده به‌ عنوان رمز عبور وارد سامانه شوند.

تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای پایه دوازدهم

بطحایی گفت: تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبانی است که امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه حالا خورشید و در مناظره با تعدادی از دانش آموزان کنکوری، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور سال ۹۸ با تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبان برگزار می‌شود، موضوعی که تا امسال صرفا با تأثیر مثبت بوده است.

وی ادامه داد: این قانون فعلا برای دانش آموزانی اعمال خواهد شد که مهر امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند و سال ۹۸ کنکور می‌دهند و معدل اخذ شده این دانش آموزان به طور تأثیر قطعی در کنکور اعمال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره سایر داوطلبان کنکوری که سال‌های پیش دیپلم گرفته‌اند، گفت: برای این افراد باید مدلی را سازمان سنجش به شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد کند و پس از بررسی‌های لازم تصمیم قطعی برای این گروه از داوطلبان مشخص شود؛ روش‌های تطبیقی که کارشناسان آن را تأیید کرده باشند.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی داوطلبان کنکوری تا قبل از مهر مشخص می‌شود

بطحایی تصریح کرد: مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، باید تا پیش از مهر ۹۷ مشخص شود و اکنون این موضوع در حال بررسی است و اصل را بر این قرار دادیم تا حقوق داوطلبان ضایع نشود.

وی ادامه داد: کسی که به طور مثال ۶ سال پیش دیپلم گرفته، شرایط امتحان نهایی متفاوتی نسبت به شرایط فعلی داشته است بنابراین در شورای برنامه ریزی هماهنگی لازم انجام می‌شود تا در چنین مواردی  حقوق داوطلبان ضایع نشود.

یکی از دغدغه‌های اصلی اجرای مناسب امتحانات نهایی است

وزیر آموزش و پرورش درباره تضمین امنیت امتحانات نهایی گفت: اگر بنا باشد سهم امتحانات نهایی افزایش یابد، یکی از دغدغه‌های اصلی ما اجرای مناسب و عادلانه این امتحانات است و سعی داریم در توزیع سؤالات و تصحیح آن عوامل انسانی کمترین دخالت را داشته باشد.

بطحایی ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته فرآیند برگزاری امتحانات نهایی را تغییر دادیم و خطاها را به صفر نزدیک کردیم که این روند برای امتحانات شهریور ماه همچنین آزمون‌های سال‌های آتی استمرار خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت امتحانات نهایی تضمینی برای تأثیر سوابق تحصیلی است یا خیر، گفت: سعی کردیم در فرآیند برگزاری امتحانات خطا را به صفر نزدیک کنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل ترس از خطاها از اصلاح سیستم خودداری کنیم، همواره باید سایه غول کنکور را بر روح و روان دانش آموزان داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای تأمین امنیت امتحانات نگرانی ما آموزش و پرورشی را چندین برابر نیست و اگر به ضریب اطمینان نرسیم، تصمیمی را اعلام نمی‌کنیم.

بطحایی گفت: همواره به آموزش و پرورش این ایراد گرفته می‌شود که چرا آن را اصلاح نمی‌کنیم بنابراین وارد مسیر اصلاح شدیم و باید با مطالعات دقیق ایرادهای کار را بگیریم و گام‌های بعدی را برداریم.

وی با اشاره به موضوع اصل آزمون مدارس خاص برای دوره متوسطه اول گفت: برای حذف این آزمون‌ها مقاومت‌های بسیاری بود و همچنان هم این مقاومت‌ها وجود دارند اما این مسیر را پیش گرفتیم.

برخی عادت‌های غلط عامل مقاومت در برابر تغییرات است

وزیر آموزش و پرورش درباره فشار و مقاومت‌هایی که برای حذف آزمون‌ها وجود دارد، گفت: این فشار و تهدیدها را نه صرفا مافیای کنکور بلکه همین عاداتی که نسبت به شرکت‌های در کلاس‌های تقویتی کنکور برای خانواده‌ها نهادینه شده است، ایجاد می‌کند البته کسانی هم هستند که از این آزمون‌ها منافع مالی بالایی دارند.

وی تأکید کرد: همه افرادی که در آموزشگاه‌های علمی کار می‌کنند، مافیا نیستند و بسیاری از آنها برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت گام برمی‌دارند.

بطحایی افزود: تا زمانی که محدودیت‌های عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد، برگزاری آزمون‌هایی مانند کنکور را شاهد هستیم اما باید فرآیند‌ها را به نحوی اصلاح کنیم که فساد و خطا به صفر نزدیک شود.

وی تصریح کرد: همه ابزارهای اندازه گیری دارای خطا هستند اما سعی می‌کنیم این درصد را به کمترین میزان خود برسانیم به همین علت است که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور را از ۳۰ درصد شروع کردیم.

۹۰ درصد کرسی‌های دانشگاهی بدون آزمون هستند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۰ درصد دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند، گفت: برای ۱۰ درصد رشته‌ها آزمون وجود دارد و این آزمون باید کارکرد خودش را به درستی انجام که بهترین شرایط آن است که به قانون کنکور عمل کنیم و این اقدام به دور از هیجان و فضاسازی‌های رسانه‌ای باشد.

اما و اگرهای کاهش ساعت آموزشی در پایه دوازدهم

بطحایی درباره کاهش ساعت آموزشی برای پایه دوازدهم، ‌گفت: تا زمانی که کنکور به شکل فعلی وجود داشته باشد، تصمیم گرفتیم تا ساعت آموزشی که در پایه دوازدهم از ۲۴ به ۳۵ ساعت رسیده است، مورد بررسی قرار دهیم و برخی از دروسی که امتحان نهایی ندارند، تجمیعی ارائه شوند تا دانش آموزان پایه دوازدهم برای کنکور و امتحانات نهایی مشکل کمتری داشته باشند.

وی بیان کرد: این موضوع هنوز قطعی نشده است و در حال بررسی ابعاد مختلف هستیم تا بهترین راه حل را برای این موضوع انتخاب کنیم.

وزیر آموزش و پرروش گفت: امروز به جهت ساعات آموزشی و مهارت‌های تست زنی که در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد، معلم کمتر می‌تواند درباره سایر موارد مانند آسیب‌های اجتماعی با دانش آموزان گفتگو کند بنابراین باید درباره ساعت آموزشی تصمیم گیری درستی داشته باشیم.

بطحایی بیان کرد: از اول مهر ماه ۲ ساعت آموزشی در دوره ابتدایی کاهش یافته است و این دو ساعت به مدارس واگذار می‌شود تا بنا بر شرایط برای دانش آموزان برنامه ریزی کنند که چنین اقدامی برای توجه بیشتر به مهارت‌های زندگی در دانش آموزان است.

اطلاعیه جدید سازمان سنجش درخصوص شرایط خاص کنکور سراسری ۹۷

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، اقدام به راه اندازی کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های داخلی کرده است.

سازمان سنجش در اطلاعیه ای نوشت: بدین‌وسیله به اطلاع علاقمندان به تحصیل در رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فوق‌الذکر که در زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی، یک و یا چند رشته از کد رشته‌های تحصیلی دانشگاههای مذکور را در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ در فرم انتخاب رشته اینترنتی خود انتخاب نموده، می‌رساند که فهرست اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت هر یک از رشته‌های تحصیلی از بین داوطلبانی که کد رشته محل‌های موسسات را انتخاب نموده و حدنصاب چند برابر ظرفیت لازم را کسب کرده‌اند، با رعایت تقدم انتخاب رشته تا ساعت ۲۰ (۸ بعد از ظهر) روز دوشنبه مورخ ۹۷/۰۵/۲۹ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.Sanjesh.org اعلام خواهد شد.

کلیه‌ معرفی‌‌‌شدگان‌ لازم‌ است‌ برای‌ انجام‌ مصاحبه، معاینه و یا سایر مراحل مختلف‌ گزینش‌ همراه با مدارک لازم از قبیل: اصل شناسنامه و کپی، اصل کارت ملی و کپی، اصل وکپی مدرک دیپلم و گواهی پیش‌دانشگاهی و… (توجه شود مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه در اطلاعیه‌ای که همراه اسامی درج خواهد شد مشخص شده است) در تاریخهای‌ مقرر به‌ آدرس‌ تعیین‌ شده‌ از طرف مؤسسات (که در اطلاعیه اعلام اسامی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت که به همراه اعلام نتایج درج خواهد شد) مراجعه‌ نمایند. بدیهی‌‌است‌ عدم‌ مراجعه‌ داوطلبان‌ برای‌ انجام‌ مراحل‌ فوق به‌ منزله‌ انصراف‌ قطعی‌ از گزینش‌ در رشته‌ یا رشته‌های‌ ذیربط تلقی‌ خواهد شد.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، اقدام به راه اندازی کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های داخلی کرده است.

کاربران محترم پیام رسان های داخلی با نشانی های اعلام شده می توانند با عضویت در کانال واحد خبر و اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشوراز اخبار و مطالب مرتبط بهره مند گردند.

تغییرات کنکور سراسری۹۸

همانطور که می دانید کنکور امسال آخرین کنکور نظام قدیم است. از سال ۹۸ به بعد تغییراتی در کنکور سراسری اعمال خواهد شد. کنکور سراسری آزمون بزرگ است که هر سال تعداد بالای متقاضی برای ورود به دانشگاه تهران ثبت نام میکند کتاب های درسی سه سال دبیرستان و یک سال پیش دانشگاهی را خوانده و در این ماراتون بزرگ شرکت می‌کنند. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کنکور سراسری ۹۸ چه تفاوتی با سالهای گذشته دارد زیرا پشت کنکوری های ۹۸ می دانندکه منابع کاملاً تغییر کردند و نمی دانند باید چه کتابی بخوانند و چه کار کنند.
تغییرات منابع در کنکور ۹۸
همانطور که می دانید منابع کنکور سراسری ۹۸ کاملا تغییر کرده زیرا نظام اموزشی مدارس تغییر کرده است و کتاب ها عوض شده. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این تغییرات به چه مقدار است؟؟
تغییراتی که در کتاب درسی اتفاق افتاد شامل محتوا و مفهوم اصلی دروس نیست فقط موارد جزئی تغییر داده شده است و این تغییرات ناچیز هستند و نباید دچار نگران شوید.
نحوه برگزاری کنکور ۹۸ به چه صورت است؟
سوالی که به مراتب بیشتر از ما می‌شود این است که کنکور سراسری به چه صورت برگزار خواهد شد و تکلیف پشت کنکوری ها چیست؟؟
باید مژده را به داوطلبان بدهیم که در سال ۹۸ دو کنکور برگزار خواهد شد یکی برای نظام قدیم و دیگری برای نظام جدید.
برنامه های دهه ۸۰ چه تغییراتی در نظام آموزشی به وجود آمدن کتاب درسی تغییر کرد کنکور سال ۸۱ اولین سالی بود که پس از تغییرات بود و این آزمون به صورت ای برگزار شد که دو دسته سوال مختلف وجود داشت برای نظام قدیم و دیگری برای نظام جدید اما این دو آزمون به صورت همزمان برگزار شد و این کار تا سال ۸۳ تکرار شد.
کنکور سال ۹۸ نیز به همین صورت خواهد بود داوطلبان در ساعات یکسان در جلسه حضور پیدا کرده و به سوالات متفاوتی پاسخ می‌دهند.

چگونه بر ناامیدى خود غلبه کنیم؟

به گفته نویسنده معروف، پایولو کوییلو: “آن لحظه معجزه آسا به ما کمک می‌کند تا خود را تغییر دهیم و ما را به سمت رسیدن به آرزوهایمان سوق می‌دهد. بله، ما سختى مى کشیم، لحظات سخت خواهیم داشت و ناامیدى هاى بسیارى را تجربه خواهیم کرد، ولى تمام اینها گذراست و هیچ اثر دایمى باقى نمی‌گذارد. و یک روز با افتخار و امید به مسیرى که پیموده‌ایم نگاه خواهیم کرد.” 

ناامیدى یک اتفاق طبیعى است و همه در بخش‌هایى از زندگى خود آن را تجربه می‌کنیم؛ زیرا گاهى انتظارات ما با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد همخوانى ندارد. ناامیدى احساسى است که بسیارى در کنترل و مدیریت آن دچار مشکل می‌شوند و دانستن اینکه چگونه با ناامیدی‌هایمان کنار بیاییم، خود بخش مهمى از زندگى ماست؛ به عنوان مثال، اگر نتیجه مطلوب خود را در کنکور کسب نکرده باشیم ممکن است که دچار این احساس تلخ شویم.
گاهى زندگى، ما را در شرایطى قرار می‌دهد که کنترلى روى آن نداریم؛ ولى در سایر مواقع، اعمال ما هستند که سبب به وجود آمدن این چنین شرایطى می‌شوند. اینکه ما چگونه با این شرایط برخورد کنیم مهم است؛ زیرا این موضوع، کیفیت زندگى ما را به میزان زیادى تحت تاثیر قرار خواهد داد. اجازه ندهیم که ناامیدی‌هاى امروز، روى آرزوهاى فرداى ما سایه بیفکند. 
این مقاله کمک می‌کند تا استراتژی‌هایى ساده، ولى کارآمد را به کار گیریم تا بتوانیم بر ناامیدى خود غلبه کنیم.
احساسات خود را مدیریت کنیم
هنگامی که در زندگى با موقعیت‌هاى سخت و احتمالاً پیش‌بینى نشده مواجه می‌شویم، باید عکس‌العمل احساسى خود را نسبت به آن اتفاق تجربه کنیم و این اجازه را به خود بدهیم که بفهمیم این اتفاق چه معنایى براى ما داشته است. از بروز احساسات خود نترسیم. ناراحتى به دلیل نرسیدن به هدفى که داشته‌ایم امرى کاملاً طبیعى است. با نزدیکان و دوستان خود درد دل کنیم و با آنها مشورت کنیم؛ حتى نوشتن احساساتمان، براى غلبه بر خشم و ناراحتی‌مان بسیار مفید خواهد بود. اگر واقعاً نیاز به کمک داریم، با یک مشاور صحبت کرده و مشکلات خود را حل کنیم. “پذیرفتن” را با خود تمرین کنیم. پذیرفتن آنچه پیش آمده، یکشبه اتفاق نمی‌افتد، ولى در نهایت با تمرین زیاد، زمانى خواهد رسید که دیگر با فکر کردن به موضوعى که پیش آمده است، احساس خشم نخواهیم کرد. هیچ‌گاه به خاطر شکست خود، دیگران را سرزنش نکنیم و بهتر است که هیچ تصمیم مهمى را در زمانى که ناراحت و ناامید هستیم نگیریم یا بر اساس احساساتمان کارى را انجام ندهیم. ممکن است که ساعت‌ها یا حتى روزها طول بکشد تا ما بتوانیم آرام شویم، ولى تنها آن زمان است که می‌توانیم تصمیمات درستى را اتخاذ کنیم.
قوانین و انتظارات خود را دوباره تعریف کنیم
احتمالش خیلى زیاد است ناامیدى ما به این خاطر باشد که براى خود یک “قانون” درونى ساخته‌ایم که قدرت را از ما می‌گیرد و ما را در گردابی از افکار منفى گرفتار می‌کند؛ یک قانون که می‌گوید تنها با وجود یک مجموعه از شرایط خاص است که ما می‌توانیم احساس شادی یا موفقیت کنیم؛ به عنوان مثال، اگر ما قانونى را براى خود داشته باشیم که می‌گوید باید از همه نظر کامل و بهترین باشیم، از آنجایی که هیچکس کامل نیست، احتمال اینکه زمان زیادى از وقتمان را با احساس غم و ناامیدى و دل شکستگى بگذرانیم بسیار زیاد است. اگر قانون ما براى احساس شادى و موفقیت، نیازمند ایجاد شرایطى است که کاملاً از کنترل ما خارج است یا تنها زاییده تخیلات ماست و با واقعیت فاصله دارد، به احتمال زیاد ناامید خواهیم ماند؛ پس هنگامی که احساس ناامیدى می‌کنیم، بهتر است که قانون درونى و انتظارات خود را مرور کرده، واقع بینانه‌تر نگاه کنیم یا حتى قانونمان را تغییر دهیم. یک قانون قدرت بخش چیست؟ با خود بگوییم من احساس شادى و موفقیت می‌کنم زمانى که نهایت تلاش خود را کرده باشم.
دلایل خود را فراموش نکنیم
اینکه چرا یک هدف یا نتیجه خاص را دنبال می‌کنیم، ممکن است دلایل زیادى داشته باشد. این دلایل ما هستند که قدرت درونى پشتکار را به ما می‌دهند، و همین دلایل هستند که جرات مواجهه با ناامیدى و تلاش دوباره را در ما ایجاد می‌کنند. در زمان ناامیدى، مرور و یادآورى دلایلمان براى رسیدن به هدف نهایى، بسیار مؤثر خواهد بود. هنگامی که این دلایل را به خاطر می‌آوریم، به احتمال زیاد تعهد خود را تجدید کرده و در ناامیدى غرق نمی‌شویم.
به هدف خود متعهد باشیم
زمان‌هایى هستند که احساس ناامیدى آن چنان بر ما غلبه می‌کند که فکر می‌کنیم آخر دنیاست. ناامیدى، آخر راه نیست، ولى ممکن است که ما را از قدم گذاشتن در راهى که در نهایت ما را به موفقیت می‌رساند منصرف کند؛ پس زمانی که چنین موانع و شکست‌هایى را تجربه می‌کنیم یا انگیزه خود را از دست می‌دهیم، باید به تصویر بزرگتر فکر کرده و بار دیگر به هدف نهایى و رسیدن به آن هدف، متعهد شویم. ناامیدى حتى می‌تواند تجربه‌اى ارزشمند باشد؛ زیرا می‌توانیم از تجربه خود درس گرفته و براى مواجه شدن با آنچه در آینده در انتظارمان است قوی‌تر شویم؛ به عنوان مثال، اگر ما تلاش زیادى براى موفقیت در کنکور کرده‌، ولى نتیجه مطلوب را به دست نیاورده‌ایم، این ناامیدى نشان می‌دهد که آن میزان تلاشى که فکر می‌کردیم کافی است تا به هدف مورد نظر برسیم، کافى نبوده و به ما کمک می‌کند تا تلاش خود را بیشتر کرده یا راه و روش قبلى خود را تا حدى تغییر دهیم.
مسایل را شخصى نکنیم
بسیارى منتظرند تا هرگونه اتفاق منفى در زندگى را به شکست‌هاى شخصى خود ربط دهند و خود را مستحق آن می‌دانند یا حتى با خود می‌گویند که به اندازه کافى خوب نیستند که بتوانند موفق شوند. واقعیت این است که هنگامی که موضوعى را شخصى می‌کنیم، دیدگاه ما محدود شده و این اجازه را به ما نمی‌دهد تا موضوع را از زاویه‌اى عمیق‌تر، گسترده‌تر و پر معناتر نگاه کنیم و به اشتباهات خود پی ببریم. اینکه مسایل را بتوانیم عمیق‌تر بررسى کنیم، به ما کمک می‌کند تا به جاى آنچه که خود در ذهنمان ساخته‌ایم، بتوانیم دلیل اصلى شکستمان را بیابیم.
همه چیز را از اول شروع کنیم
بعد از همه این مراحل، وقت آن است تا در مورد اینکه چه باید بکنیم، یک تصمیم بزرگ بگیریم. دوباره آغاز کردن، یک رفتار شجاعانه است. شروع دوباره، به معناى پذیرفتن آن چیزی است که اتفاق افتاده و حرکت رو به جلو است. ما در گذشته زندگى نمی‌کنیم؛ بلکه ما از آنچه گذشته به ما درس می‌دهد، تجربه کسب می‌کنیم و با این حال به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ما فرداى آن روز طورى از خواب بر می‌خیزیم که انگار تجربه‌اى تازه در انتظار ماست. هیچ اتفاقى در گذشته، نمی‌تواند ما را از رسیدن به هدفمان و آنچه که استحقاقش را داریم باز دارد؛ پس به جاى اینکه گوشه‌اى بنشینیم و دلمان به حال خودمان بسوزد، با شروع و ایستادن دوباره، امکان رسیدن به موفقیت را براى خود فراهم کنیم.

شهریه دانشگاه آزاد اسلامی۹۷

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان موسسه غیرانتفاعی مشغول به فعالیت می باشد، هزینه های آن از شهریه های دانشجویان و کمک های مردمی تامین خواهد شد. لذا در این راستا ازدانشجویانی که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نموده و قبئل شده اند با شروع هر نیمسال تحصیلی، در ابتدا مبلغی به عنوان شهریه ثابت و مبلغی تحت عنوان شهریه متغیر به ازای هر واحد درسی دریافت خواهد شد. لازم به ذکر است که صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی وام های قرض الحسنه ای تحت عنوان وام های قرض الحسنه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در اختیار دانشجویان قرار خواهد داد که در ادامه به تفضیل در مورد آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.
شهریه دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷
شهریه ثابت دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷ دانشجویان رشته های غیر پزشکی ورودی سال ۱۳۹۵ به قبل، از مهرماه سال ۱۳۹۶ بدون تغییر خواهد بود و شهریه متغیر آن نسبت به سال ۱۳۹۵، افزایشی ۱۰ درصدی خواهد داشت.
شهریه ثابت دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷ دانشجویان رشته های پزشکی که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ ثبت نام می نمایند نسبت به ستال گذشته افزایشی ۱۰ درصدی خواهد داشت و شهریه متغیر آن تابع نرخ شهریه وزارت بهداشت برای رشته های خودگردان می باشد.
تسهیلات مالی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
وام های قرض الحسنه دانشگاه آزاد اسلامی که در اختیار دانشجویان پذیرش شده خود می گذارد، به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی می شود. وام های قرض الحسنه کوتاه مدت حداکثر ۶ ماه، میان مدت حداکثر ۱۲ ماه و بلندمدت حدامثر ۶۰ ماه است که قرض الحسنه کوتاه مدت و میان مدت بایستی در زمان تحصیل دانشجو تسویه گردد. توجه داشته باشید که وام هایی که در اختیار دانشجویان توسط دانشگاه آزاد اسلامی قرار میگیرد تحت عناوین کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه اجاره، کمک هزینه ازدواج و وام های ضروری می باشند.
در صورتی که هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه شهریه دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷، شرایط وام دانشجویی دانشگاه آزاد، سقف وام دانشجویی دانشگاه آزاد، مبلغ وام بلند مدت دانشگاه آزاد و مبلغ وام بلند مدت وزارت علوم دارید،

Watch Dragon ball super